6 SEO voordelen en nadelen
In deze blog bespreken wij diverse mogelijkheden om SEO voordelen te behalen. Welke SEO voordelen zijn er? Is er eigenlijk wel sprake van een voordeel? De meeste regels om SEO voordelen te halen liggen voor de hand en zijn logisch te beredeneren. De truc zit in de analyse.
Wat is SEO?
Voordat we beginnen met de voor- en nadelen kijken we eerst wat SEO precies is. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat betekent dat het proces van aanpassing van een website om beter te presteren in de zoekresultaten van een zoekmachine. Het doel van SEO is om ervoor te zorgen dat een website hoger in de resultaten komt wanneer mensen relevante zoekwoorden of uitdrukkingen intypen.
De truc zit in de analyse.
Je wilt niet blindelings op elk advies dat je leest op internet voor verbetering van jouw ranking inspringen. Soms kunnen aanpassingen die lijken op verbeteringen, schadelijk zijn voor jouw website en het verkeer dat je ontvangt. Daarom is het cruciaal om eerst een algemene SEO-analyse te doen voordat er aanpassingen worden doorgevoerd. Daarna als je een plan hebt opgesteld doe je voor elke aanpassing een kleine analyse die precies aangeeft wat je moet doen. Na een tijdje doe je een analyse of de aanpassing winst oplevert. Eventueel moet je bijsturen bij tegenvallende resultaten.
Wat zijn de voor- en nadelen van SEO?
SEO kan een uitstekende manier zijn om ervoor te zorgen dat jouw website hoog in de zoekresultaten komt te staan. Dit betekent echter niet automatisch dat het de beste optie voor jouw bedrijf is. Om te bepalen of SEO geschikt is voor jouw bedrijf, is het belangrijk om zowel de SEO voordelen als de nadelen te begrijpen.
Hoe kan je SEO voordeel halen door je slagingskansen te vergroten?
Wanneer je een website of blog hebt, is het belangrijk om je zichtbaarheid te vergroten. Dit kan door middel van SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Dit betekent meer bezoekers op je website en dus ook meer kans op conversie. Hoewel het soms moeilijk te begrijpen is hoe SEO werkt, zijn er toch een aantal voordelen waarvan je kunt profiteren. Het doel is altijd hetzelfde: Zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen wanneer mensen bepaalde woorden of woordgroepen intypen in een zoekmachine. Dit kan erg nuttig zijn, want hoe hoger je in de resultaten komt, hoe meer traffic (bezoekers) je naar je site kunt krijgen.
Welke SEO voordelen zijn er?
1. Je bereikt met goede SEO een groter publiek
Als je goed bezig bent met SEO en een content strategie hebt, dan zal je merken dat je na een tijd een veel groter publiek bereikt. Dit komt omdat mensen die naar jouw website of blog zoeken via zoekmachines, meestal naar de resultaten van de eerste pagina gaan en daar beginnen te lezen.
De eerste zoekresultaten in de zoekmachines, zijn verantwoordelijk voor een groter bereik. Hoe meer je met verschillende zoekwoorden in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers je zult trekken.
2. Je bent beter vindbaar op relevante zoekwoorden
De relevantie van je website is een belangrijk aspect in het bepalen van je organische zoekresultaten. Het gebruik van relevante zoekwoorden op je website kan ervoor zorgen dat je hoger in de resultaten komt te staan, waardoor je dus beter vindbaar bent. Dit kan leiden tot meer websitebezoekers en mogelijk meer conversies.
Echter, als je overdrijft met het gebruik van zoekwoorden, kan dit leiden tot een slechte user experience en in extreme gevallen zelfs uitsluiting van de zoekmachines. Het is dus belangrijk om zoekwoorden te vinden waar gebruikers op zoeken én content te maken die aansluit op die zoekwoorden.
3. Je kunt doelgerichte advertenties plaatsen
Met (bijvoorbeeld) Google Ads kun je doelgerichte advertenties plaatsen. Deze worden getoond bij een zoekopdracht en leiden zo bezoekers naar je website. De zoekwoorden die jouw SEO onderzoek oplevert kun je dan toch inzetten als organische zoekresultaten te hoog gegrepen zijn.
De kunst is dan de advertentie teksten te laten aansluiten op de zoekwoorden die er voor zorgen dat jouw advertentie getoond wordt. Vervolgens laat je de advertenties dan weer aansluiten op relevante producten of pagina’s op jouw website.
4. Je webpagina’s laden sneller
De snelheid van je website is een grotere factor geworden in het ranken van je website. Als je website sneller laadt, zullen bezoekers minder snel afhaken en zijn ze geneigd vaker terug te komen. Je creëert een betere website ervaring. Dit kan je bereiken door de pagina’s te optimaliseren voor snelheid.
Als onderdeel van een SEO onderzoek kun je inzicht krijgen in de knelpunten van jouw website. Welke elementen de snelheid van de website afremmen en wat je eraan moet doen om het te verbeteren.
5. Je merk wordt sterker (SEO autoriteit)
Je merk wordt sterker als je zoekwoorden gaat verbinden met jouw merk. Als je dan hoog scoort in zoekmachines, associëren mensen jouw merk meer en meer met een bepaalde keyword of zoekterm.
Dit kan leiden tot meer vertrouwen in jouw website en producten en dus op termijn meer omzet. Uiteindelijk ga je ook ranken op branded searches, jouw merk wordt dan een zoekwoord.
6. SEO is goedkoper dan andere vormen van online marketing
Als je kiest voor SEO, ben je goedkoper uit dan wanneer je kiest voor andere vormen van online marketing. Dit komt doordat SEO een blijvende lange termijn investering is.
Je hoeft bijvoorbeeld geen advertenties te kopen die je iedere keer opnieuw moet betalen om mensen naar jouw website te krijgen.
Waarom moet je ook naar de nadelen kijken als je SEO wilt doen?
Als je wilt gaan zitten en je online aanwezigheid verbeteren, is het belangrijk om te begrijpen dat er twee kanten aan elk verhaal zijn. Natuurlijk willen we allemaal de voordelen van SEO onderzoeken, maar het is ook belangrijk om naar de nadelen te kijken. Het helpt ons om een realistisch beeld te krijgen van wat we kunnen verwachten als we besluiten onze tijd en energie in SEO te steken.
Eerst en vooral, laten we eens kijken naar de nadelen:
Welke SEO nadelen zijn er?
Wanneer je kiest voor SEO, zijn er een aantal nadelen waar je rekening mee moet houden. Zoals bij alles, heeft SEO zijn voor- en nadelen. Wij hebben de 6 grootste SEO nadelen voor je op een rijtje gezet:
1. SEO is tijdrovend
SEO is een belangrijk onderdeel van online marketing, maar het is ook tijdrovend. Het kan soms weken of zelfs maanden duren voordat je de resultaten van je inspanningen ziet. Het goede nieuws is dat de resultaten ook veel langer doorwerken.
2. Je hebt deskundige hulp nodig voor SEO
Het toepassen van SEO is een logisch proces als je eenmaal ziet hoe het in zijn werk gaat.
Wanneer je website of webwinkel niet goed scoort in zoekmachines, kan dit een grote impact hebben op je bedrijf.
Je weet vaak niet waar het aan ligt en wat je moet doen om het tij te keren. Je kunt dan beter deskundige hulp inschakelen. Deskundigen kunnen je helpen met het optimaliseren van je website en webwinkel voor zoekmachines. Deskundige hulp komt helaas met kosten en begeleiding kan maanden in beslag nemen.
3. Er is veel concurrentie
De grootste uitdaging bij het maken van een website is het voorbijstreven van concurrentie. Je bent niet de enige met een website over jouw onderwerp en je moet ervoor zorgen dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt.
Dit kan een tijdrovende en lastige opgave zijn, maar het is wel noodzakelijk als je wilt dat mensen jouw site bezoeken. Regelmatige concurrentie analyses zijn noodzakelijk omdat de concurrentie ook bovenaan wil staan en dus niet stilzit.
4. Google kan je penaliseren
Één van de nadelen is dat Google je een penalty kan opleggen. Dit gebeurt als je jouw website of blog gebruikt voor onethisch of oneerlijk gedrag, zoals het manipuleren van zoekresultaten of het kopen van links. Als Google merkt dat je dit soort dingen doet, kan het ervoor kiezen om jou lager in de zoekresultaten weer te geven, of zelfs je site helemaal uit de resultaten te laten verdwijnen.
Dit kan heel erg vervelend zijn, vooral als je veel tijd en energie hebt gestoken in het opbouwen van jouw online aanwezigheid.
5. Je bent afhankelijk van Google
Wanneer je een website hebt, ben je afhankelijk van Google, ook als je geen actieve SEO bedrijft. Google is nog steeds marktleider op zoekmachine gebied. Je kunt er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je site zo goed mogelijk geïndexeerd wordt, maar uiteindelijk is het toch Google die bepaalt hoe hoog jouw site in de zoekresultaten komt.
Dit kan een voordeel zijn, omdat je dan weet dat je alleen maar hoeft te focussen op één ding: het optimaliseren van jouw site voor Google. Maar het kan ook een nadeel zijn, want als Google besluit om hun algoritme te veranderen, kan dat grote consequenties hebben voor jouw website.
Daarom is het belangrijk om niet alleen afhankelijk te zijn van Google, maar ook om traffic uit andere bronnen aan te boren.
6. SEO is ingewikkeld
Wat maakt SEO ingewikkeld? De basisregels voor SEO zijn helemaal niet moeilijk en goed onder de knie te krijgen. Toch zijn er veel factoren die bepalend zijn voor de ranking van een website in zoekmachines, en het is moeilijk om al deze factoren te beheersen.
Daarnaast zijn er voortdurend veranderingen in de algoritmen van zoekmachines, waardoor het moeilijk is om je website op een hoge positie te houden. Vaak heb je ook de tools niet om te monitoren wat er allemaal speelt met betrekking tot concurrentie en algoritmes.
Conclusie
De conclusie is dat SEO voordelen en nadelen heeft. Het is belangrijk om de voor- en nadelen van SEO te kennen, zodat je weet wat je kan verwachten.
Als je een bedrijf hebt, moet je er rekening mee houden dat SEO tijd, energie en geld kost. Het is geen wondermiddel en als je het verkeerd inzet kan het zelfs schadelijk zijn.
Je moet dus goed nadenken aan wie je de SEO van jouw website toevertrouwt.
Wil je jouw website een SEO boost geven?
Neem contact op!
Een eerste blik op jouw website kost je niets en levert je zeker een paar nieuwe inzichten op.