AI Content Generators:
Een revolutie op content gebied of een grote fout?
De wereld van content creëren is aan het veranderen met de komst van AI tools. Chatbot GPT en andere AI-contentgeneratoren maken het mogelijk om content te creëren die veel sneller en beter is dan wat een copywriter kan produceren.
Maar wat zijn de voor- en nadelen van deze technologie? In dit artikel gaan we in op de voordelen, maar ook de mogelijke risico’s die aan het gebruik van AI tools verbonden zijn. Lees verder om erachter te komen of AI content generators uw blogpost of website naar een hoger niveau kunnen tillen!
Wat is een AI Content Generator?
De term AI content generator wordt steeds vaker gebruikt, maar wat is het eigenlijk? Een AI content generator is een online tool die helpt bij het automatiseren van het creëren van content. Populaire voorbeelden zijn ChatGPT en Rytr . Deze tools gebruiken algoritmen om te bepalen welke content relevant is voor de content vraag.
Wanneer gebruik je een AI Content Generator?
Je kunt een AI generator voor verschillende doeleinden gebruiken. Voor het generen van méér content, voor het omschrijven van een productbeschrijving, voor social media berichten, enzovoort. De inzet mogelijkheden zijn oneindig. Wanneer je een content generator gebruikt, is het enorm belangrijk om te weten welk soort content je aan het maken bent. Sommige generators zijn bedoeld voor blogs, andere voor social media en weer andere voor SEO-content. Het is dus belangrijk om eerst te bepalen wat je nodig hebt voordat je een generator inzet. Ook de input van een generator is bepalend voor de uitkomst. Als je een slecht kader aangeeft waar je content op verwacht kan er ook niet veel soeps uitkomen.
Waarom is het gebruik van AI Content Generators zo omstreden?
Omstreden is een kwestie van definitie. Sommigen zijn er enthousiast over en vinden dat het de manier is waarop de toekomst van content creatie eruitziet. Anderen zijn kritisch en denken dat het gebruik van dergelijke tools de kwaliteit van online content zal verminderen. Voor beide kampen is wat te zeggen.
Er zijn een aantal redenen voor. Sommigen geloven dat het nog steeds niet goed genoeg is in het nabootsen van de menselijke taal. Anderen denken dat het gebruik ervan de unieke stem van elke schrijver wegneemt en daardoor alle online content gaat homogeniseren.
100% gegenereerde artikelen raken vaak ook kant nog wal omdat er geen lijn in zit. Het is letterlijk alleen maar content.
Wat zijn de voordelen en nadelen van AI Content Generators?
Voordelen:
- Automatische content generatoren kunnen een hoop werk uit handen nemen van marketeers en -schrijvers.
- Ze kunnen helpen bij het maken van unieke en interessante content die anders moeilijk te produceren zou zijn.
- Automatische content generatoren kunnen snel veel verschillende soorten content maken, waardoor je gemakkelijk een divers aanbod aan lezers kunt aanbieden.
- Deze tools kunnen je ook op ideeën brengen over wat er speelt in je branche, zodat je weer nieuw voer voor meer content hebt.
- Het gebruik van automatisering kan ervoor zorgen dat er minder fouten worden gemaakt dan wanneer alles met de hand wordt gedaan.
Nadelen:
- Automatische content generatoren kunnen vaak niet dezelfde diepgang aanbieden als een professionele schrijver.
- Deze tools kunnen bepaalde technische of taalkundige fouten produceren, wat het vindbaarheid van je content kan verminderen.
- De inhoud kan soms te onpersoonlijk worden en daardoor niet relevant voor je lezers zijn.
- Bepaalde soorten content kunnen lastig zijn om te genereren door AI, zoals recensies, interviews en gidsen met veel informatie.
- Ai content generatoren kunnen ook de neiging hebben om te veel op elkaar te lijken, waardoor content saai en voorspelbaar kan worden.
De hype die ChatGPT heet. Wat is hier bijzonder aan?
ChatGPT is een nieuwe content generator die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie (AI). De makers beweren zelfs dat hun generator de menselijke auteur kan evenaren of zelfs overtreffen.
Dit klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar er is inderdaad wat bijzonders aan ChatGPT. In tegenstelling tot andere AI content generatoren die voornamelijk gebruikmaken van statistische modellen, maken de ontwikkelaars van ChatGPT gebruik van een neural network om hun generator te trainen. Dit betekent dat het programma in staat is complexere zinnen en verhalen te produceren dan zijn voorgangers.
Om het nog interessanter te maken: de ontwikkelaars claimen dat hun generator ook humor kan begrijpen en toepassen. Dit is natuurlijk erg lastig te verifiëren, maar als het waar is, zou dit betekenen dat ChatGPT de eerste AI content generator is die echt ‘begrijpt’ wat er gezegd wordt en kan reageren op een manier die grappig is.
Één van de meest opmerkelijke dingen van ChatGPT is dat je echt een conversatie voert, je kunt doorvragen op de chat die je gestart bent. Als je bijvoorbeeld een stuk tekst hebt gegenereerd kun je de AI vragen om het commercieel te herschrijven. Of te vereenvoudigen zodat het voor iedereen te begrijpen is.
Waar moet je op letten met het gebruik zodat Google het niet afdoet als onnatuurlijk?
Verkeerd gebruik kan leiden tot slechtere zoekresultaten of zelfs tot het verwijderen van de pagina uit de zoekindex. Daar moet je dus mee oppassen.
Om dit te voorkomen, is het belangrijk om goed te kijken naar de kwaliteit van de content die je genereert.
- Zorg ervoor dat de inhoud die je produceert relevant is voor je doelgroep en genoeg waarde biedt.
- Let op dingen als herhaling, taalgebruik en of het geheel niet te algemeen wordt.
- Voeg specifieke elementen toe die jij met een handgeschreven stuk zou toevoegen.
- Het is altijd een goed idee een deel van de tekst zelf te schrijven en de AI te gebruiken om de “gaten” op te vullen.
Als je alles goed in acht neemt, kan Ai gegenereerde content een geweldige aanvulling zijn op je website of blog en helpt je zelfs om hoger in de zoekresultaten te komen.
Conclusie
Als we kijken naar de toekomst, lijkt het erop dat Ai gebaseerde content generatoren een grote rol zullen spelen bij het maken van goede en relevante content. Ook op SEO gebied is het een tool die goed ingezet een bijdrage kan leveren. De ontwikkeling van AI staat nog in de kinderschoenen, als je bedenk wat het nu al kan, stel je dan eens voor war het over 2 jaar kan doen voor je.
Als je Ai gebaseerde content generatoren goed gebruikt, kan het een krachtig hulpmiddel zijn bij het verbeteren van je website-effectiviteit en SEO. Er zijn genoeg
Wil je jouw website een SEO boost geven?
Neem contact op!
Een eerste blik op jouw website kost je niets en levert je zeker een paar nieuwe inzichten op.