elements1-3

Telefoon: +31 6 14 12 56 96

elements1-1

E-Mail: Info@seolo.nl

Wat doen we eigenlijk met al die nieuwe B2B webshop trends?

En wat zien we ervan terug in realiteit?

Met veel aandacht lees ik altijd wat de nieuwste trends zijn op alles wat met internet te maken heeft. Zo ook over de B2B webshop trends voor 2019.
Zo las ik 2 artikelen over dit thema, 1 door Duitsers geschreven en 1 door Nederlanders. Dit om te kijken of er grote verschillen waren.
Artikel 1: Dit zijn dé 6 B2B e-commerce trends van 2019
Artikel 2: Diese 6 Trends 2019 werden den B2B e-Commerce verändern

Beiden hebben ze het over 6 trends, terwijl als je de artikelen leest er maar een paar overeenkomsten zijn.

Het Nederlandse artikel trends:

  1. ‘Digital first’ in B2B e-commerce door de invloed van de steeds jongere B2B koper
  2. 2019: het jaar van bestellen via Voice Search bestellen
  3. B2B gaat steeds vaker de samenwerking aan met online marktplaatsen
  4. Snelle orderafhandeling wordt een must binnen de B2B
  5. De appstore heeft zijn beste tijd gehad
  6. Het moment van AI en Machine Learning is nog niet helemaal aangebroken

Het Duitse artikel trends:

  1. De gebruikerservaring in B2B e-commerce is gebaseerd op B2C
  2. Sociale kanalen worden belangrijker in B2B in 2019
  3. Visueel geënsceneerde producten verklaren zichzelf
  4. Gesproken zoekopdracht zet zich heel snel door
  5. Conversational Commerce en chatbots in klantdialoog
  6. Internet of Things (IoT) verandert processen in B2B e-commerce

Als je naar die 2 lijsten kijkt is alleen de voice search een gemeenschappelijke factor. De nummer 6 in de 2 lijsten heeft wel raakvlakken maar worden toch net iets anders uitgelegd. Toch zijn beide lijsten relevant, waarbij een aantal van d eDuitse trends al in 2018 in Nederland langskwamen.

In een notendop: Verschaf informatie bij de artikelen met behulp van afbeeldingen, schematics en video. Informatie over beschikbaarheid en levertijden. En het gemak van bestellen en het bestellen van repeat-orders met 1 of 2 klikken. Het voorspellen van orders en repeat-orders lijkt mij een gamechanger.

Wat als je een b2b website hebt, wat doe je daar dan in de realiteit mee?

Wat mij opvalt als ik zo eens links en rechts naar mijn oude leveranciers kijk en andere bedrijven die ik ken, dan zie ik wel webshops, en ze doen ook op social gebied wel wat. Maar het lijkt erop dat velen problemen hebben met het implementeren van een B2B webshop.

Vaak zijn er problemen deze aan het systeem te koppelen dat in de inkoop wordt gebruikt, ze zijn niet gewend om op die manier te denken. En de logistiek is hier niet op ingericht. Ze vinden dat hele webshop gedoe maar lastig. Heel begrijpelijk natuurlijk, we hebben allemaal een drempel voor verandering.

Maar onder de streep zijn die oplossingen die dan ontstaan niet gebruiksvriendelijk en onoverzichtelijk. Net zoals webshops voor consumenten 15 jaar geleden. Vanwege hoge kosten voor implementatie zal dat waarschijnlijk ook niet zo snel veranderen lijkt het.

De andere kant van de toonbank, de klant, denkt daar waarschijnlijk heel anders over. De scheidslijnen tussen online en offline winkelen vervagen steeds  meer, en het is heel makkelijk even iets online te bestellen. Waarom kan dat niet ook B2B zo?

Ook B2B wil ik binnen 2 dagen mijn order op de stoep, de order kunnen vervolgen en het gemak van een repeat-order met 1 druk op de knop. Eigenlijk zouden ze al vooraf moeten kunnen inschatten dat ik wat nodig heb, toch? En ik wil het gemak om ook buiten kantoor uren een bestelling te kunnen plaatsen, wanneer het mij uitkomt, zonder dat ik hoef te vragen of het op voorraad is en wat dat product precies doet of hoe het eruit ziet.

Conclusie:

De trends zijn zonder meer valide te noemen, wij willen meer gemak, meer informatie en meer keuzevrijheid. Ook in B2B. In de realiteit zie je dit bijna nooit.

  • Er is een webshop omdat de klanten er om vragen, niet omdat het bedrijf kansen ziet. Je moet wel mee….
  • Het is veel werk een B2B webshop te onderhouden en een order schrijven op de oude manier is veel minder werk.

Wat zijn de consequenties in mijn opinie

  • Net als bij consumenten is de markt sterk aan het veranderen, de eisen worden daarmee ook anders, men verlangt meer informatie over voorraad, toepassing en levering.
  • Als de concurrent wel innoveert op dat gebied en ook nog eens dropshipping aan gaat bieden kun je makkelijk klanten verliezen op termijn. En als ze eenmaal weg zijn en deze worden goed verzorgd is het heel lastig ze weer terug te winnen.

Een koppeling met marktplaatsen zoals Bol en Amazon als dropshipping leverancier kan erg interessant zijn. En er zijn meer partijen die dit gaan invoeren of onderzoeken. Het lijkt wel wat op het shop in shop idee in de reguliere retail. Ik zou het zien als een kans in de markt, eentje die tenminste het onderzoek waard is.

 

Update 2022:

Je ziet dat in 2022 / 2023 nog steeds heel veel bedrijven niet snappen hoe er wordt gezocht op hun producten. Veel zoekopdrachten zijn verschoven naar andere platformen zoals LinkedIn en TikTok (onder de jongere bezoekers) en daarmee zijn de sociale media belangrijker dan ooit.

Voice Search lijkt het niet te redden, dit is hoofdzakelijk omdat je het overzicht van de andere mogelijkheden ontbreekt op apparaten zoals Google Home en Alexa.

Google is slimmer geworden met het inschatten van content en toch zie je bedrijven die al meer dan 3-5 jaar niets aan hun webpagina hebben aangepast. Concurrentie zit niet stil en de spelregels veranderen. Dus in plaats van je af te vragen waarom de website minder presteert ga je onderzoeken waar het aan ligt.

Als laatste zie je een verschuiving van een éénmalige aankoop van een product of service naar abonnementen. Bedrijven proberen een afhankelijkheid te creëren, klanten te binden. Deze trend is duidelijk populairder bij jongere dan bij oudere gebruikers.

 

Neem contact met mij op

Mijn naam is Willem Titsing en je vindt mij hier:
zum Tüschenbrook 19
48455 Bad Bentheim
+31 6 1412 5696
info@seolo.nl

Share This