Is er zoiets als variabele prijzen (dynamic pricing)?
Amazon is een platform of webwinkel waar Nederland alleen nog maar aan geroken heeft.
In 2017 heb ik voor het eerst gemerkt dat Amazon variabele prijzen of dynamic pricing ondersteunt.
Ik verkocht producten via de marktplaats en bleef maar last houden dat iemand mij onder de prijzen ging zitten, tot vervelends toe.
Elke keer als ik mijn prijs aangepast had (naar beneden) was binnen 5 minuten bij de concurrent ook de prijs aangepast onder mijn prijs.
Binnen 5 minuten?
Ik ben verder gaan testen, prijzen in bulk aanpassen, uploaden en kijken wat er gebeurt. En binnen 5 minuten waren ook in bulk alle prijzen bij de concurrent aangepast.
Daar moest een tool voor zijn?
Na een korte speurtocht op google vond ik 2 tools voor dynamic pricing. (Tegenwoordig kan het ook in de Amazon backend zelf). De concurrenten werden gemonitord, statistieken werden getoond en alles was in 1 klap overzichtelijk.
Je kon prijsranges instellen en daarmee ook prijzen maximaliseren voor meer marge. Dit werkte goed omdat de meeste Amazon klanten nergens anders meer kijken dan op Amazon. Ik hield gemiddeld zowaar meer marge over omdat ik veel producten had die daar alleen door mij werden aangeboden en de prijs kon maximaliseren.
De prijzen dansten de hele dag op en neer, soms werden ze meer dan 200 keer per dag aangepast. Op het moment dat voor de concurrentie de bodemprijs was bereikt ging de prijs weer op de maximum prijs staan. Vervolgens ging mijn prijstool daar weer net onder zitten. Nu was Amazon een voorloper met dynamic pricing, inmiddels is het gemeengoed geworden.
Wat als je een website hebt, kan dat daar ook?
Het antwoord is een simpel JA, met plugins voor Woocommerce en Prestashop bijvoorbeeld. Hier is een Prestashop voorbeeld.
De prijzen van de concurrent wordt in de gaten gehouden en de tool reageert daarop, vooral als je op vergelijkers zit en dus vergelijkbaar bent is dit een methode om aan de bal te blijven. Shoppers gaan al naar de concurrentie voor 1€ prijsverschil.
Wat zijn de voor en nadelen?
Voordelen | Nadelen |
Geen last van prijsconcurrentie | Consumenten merken prijsfluctuaties |
Meer marge op unieke producten | Minder marge op concurrerende producten |
Testen van prijzen | Extra kosten voor prijstools |
Analyse van de marktprijzen | Kan prijsbeleid met fysieke winkel schaden |
Conclusie:
Dynamic pricing kan op meer dan een manier ingezet worden. Om te testen, maar ook om jouw concurrentie voor te blijven.
Mocht je dynamic pricing overwegen voor jouw online business overweeg dan het volgende:
- Prijzen kunnen de hele dag door fluctueren, dat kan verwarring opwekken bij jouw klanten.
- Het maximaliseren van prijzen heeft een keerpunt, houdt de prijs/kwaliteitsverhouding goed in de gaten.
- Let op je marges, het is verleidelijk de prijs zo te verlagen dat je wel verkoopt, maar niets meer verdient.
- Let goed op je statistieken of het dat oplevert wat je voor ogen hebt.
Het thema dynamic pricing is een thema dat echt met voorzichtigheid moet worden toegepast, onderzoek goed vooraf wat de concurrentie doet. Soms is het beter van een platform als Amazon afscheid te nemen als dat alleen maar werk oplevert maar geen geld.
Tip: Bekijk dagelijks wat het prijsbeleid doet en finetune dit net zo lang totdat je er echt beter van wordt, net als met alles online is ook dit iets dat continu aandacht nodig heeft. Veroorzaak vooral geen prijzenoorlog tenzij je er zeker van bent deze te kunnen winnen.
Bronnen voor onderzoek:
https://www.pricesearch.io/the-pros-and-cons-of-the-dynamic-pricing-strategy/
https://brandongaille.com/13-dynamic-pricing-advantages-and-disadvantages/
Veel gestelde vragen over dynamic pricing.
Is dynamic pricing legaal?
Ja, dynamic pricing is legaal zolang er geen prijsdiscriminatie of andere nadelige toepassingen zijn gebaseerd. Denk hierbij ook aan ontoelaatbare factoren zoals: leeftijd, ras, religie of nationaliteit.
Waar kan ik dynamic pricing toepassen?
Dynamic pricing is in principe overal toe te passen waar jouw producten staan met prijzen. Het meest voor de hand liggend zijn de marktplaatsen zoals Amazon en Bol. Maar ook op jouw eigen site kan het toegepast worden in samenwerking met het monitoren van de prijzen van jouw concurrentie.
Heeft dynamic pricing zin?
Dynamic pricing heeft zin als je erg vergelijkbaar bent met jouw producten en prijzen. Het kan ook zinvol zijn om verschillende aspecten van jouw prijsbeleid te testen, zoals bijvoorbeeld een minimum en een maximum prijs.
Neem contact met mij op
Mijn naam is Willem Titsing en je vindt mij hier:
zum Tüschenbrook 19
48455 Bad Bentheim
+31 6 1412 5696
info@seolo.nl