+31-6 1412 5696 Info@seolo.nl

Hoe, wat en waarom?

Hoger in
Google komen

Waarom is hoger in Google komen zo moeilijk?
Waar hebben we het precies over als we ‘hoger’ willen komen.

Hoger staan?

Wat is op nummer 1?
En waar sta je dan?
Hoe kom je daar?

Wat is de oorzaak?

Rankings?
Local SEO en SEO?
Linkbuilding?

e-bike

Laten we eens zoeken op e-bike!

Waar staat dan de nummer 1? En  wat staat er nog meer op de pagina?

Als eerste toont de zoekopdracht (in dit geval) de opties die Google geeft hoe je kunt zoeken. Zoeken op alles; shopping, afbeeldingen, nieuws, enzovoort. Klik je daarop, dan verandert de pagina. Resultaten worden aangepast naar de zoekmethode die je geklikt hebt (shopping bijvoorbeeld).

Vervolgens zie je advertenties, die zijn betaald en worden als eerste getoond. Advertentie kosten gaan via een biedingssysteem en kunnen flink oplopen.

En dan pas komt de 1e  organische vermelding in dit voorbeeld. Als je e-bikes verkoopt en op nummer 1 staat in Google sta je op die plek, midden op de pagina.

Daaronder komt het lokale blok met het kaartje. Daar staan plekken in de buurt die het product (of dienst) verkopen.

Sta je op nummer 2? Dan sta je dus daar nog onder, buiten beeld en mensen moeten flink scrollen om daar te komen.

Tot slot staan er aan de rechterkant in dit voorbeeld shopping resultaten, deze zijn ook betaald (medio 2020) en prominent in beeld. Vaak staan deze shopping resultaten ook als eerste boven aan de zoekresultaten vermeld.

home-office-05

Zoeken op ‘Marketing’ geeft een heel ander resultaat.

Als je als zoekopdracht marketing intikt krijg je een heel ander resultaat. De insteek is anders (geen shopping resultaat) en ook de aard van de resultaten is anders. Hier staan de nummer 1, 2 en 3 onder elkaar bovenaan de pagina en dan komt er pas een blok voor lokale resultaten. Bij dit soort zoekresultaten loont het zich om op 1, 2 of 3 te staan.

Hoger in google komen. Wat is dan zinvol?

Het is zinvol te onderzoeken wat een zoekwoord weergeeft als je die intikt. Dat is van invloed op de plek waar de vermelding naar jouw website komt te staan.

Er zijn verschillende types zoekopdrachten. Met elk een andere layout en daarmee plek voor de organische resultaten.

Het wordt nu wel duidelijk dat “hoger in Google komen” geen simpel antwoord heeft. Het gaat om de vertoningen en klikken die je kunt krijgen en niet zo zeer om de plek.

Navigerende zoekopdracht

Dit zijn zoekopdrachten om een bepaalde website te vinden, bijvoorbeeld als je ‘youtube’ als zoekopdracht intikt is de intentie op de website van Youtube te komen.

Transactionele zoekopdracht

De intentie van deze zoekopdrachten is het afsluiten van een transactie. Dit kan het kopen van een dienst of een product zijn. De zoeker weet vaak al wat hij wil en zoekt daar specifiek op. Bijvoorbeeld een Iphone of een bepaald type robotmaaier.

Informatieve zoekopdracht

Deze zoekopdrachten zijn breed en hebben als doel het geven van informatie over het onderwerp in de zoekopdracht. Deze bezoekers zijn moeilijk om te zetten naar betalende klanten.

Hoe pak je dat aan?

Hoe krijg je dan meer bezoekers? Betere rankings? Hoe kom je hoger in Google?

Bouw een perfecte website

Responsive voor alle apparaten

Wees creatief en doe onderzoek

home-office-07
ipad-2.32.01-PM

Bouw een perfecte website

Zeg wat je doet, meteen aan het begin. Wat mensen er aan hebben en sluit af met een call to action. Zorg dat jouw website aansluit op de zoekopdrachten waar je voor rankt. Wees duidelijk over het thema.

Responsive design

Om hoger in Google te komen, moet je je realiseren dat er op heel veel verschillende apparaten gekeken wordt naar jouw website, op telefoons, tablets en computers. Zelfs een verdwaalde kassa wordt gebruikt om websites op te bekijken (ik heb die vragen al gehad waarom het op een kassa niet goed getoond wordt).

Wees creatief en doe onderzoek

Een website moet voor het oog aantrekkelijk zijn, de tekst moet goed en vooral makkelijk te lezen zijn. Doe onderzoek naar zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt. Als het even kan met een flink zoekvolume. Kijk naar de zoekwoorden moeilijkheid (de mate van concurrentie) van de zoekwoorden of het zin heeft hierop in te zetten. Kijk ook naar de insteek van de zoekopdrachten. Als jouw insteek op het zoekwoord kopen is en de zoekopdracht geeft alleen resultaten die informatie geven dan ga je daar nooit op ranken. Jouw pagina is dan voor die zoekopdracht niet relevant.

Local versus algemeen. Snippets? Video’s en afbeeldingen?

Hoger in Google komen kan op verschillende manieren. Met advertenties, Google Shopping, snippets, nieuws, afbeeldingen, lokale resultaten, enzovoort. Je hebt ze vast wel eens gezien in de bovenste gedeeltes van de zoekmachine.

 

  • Alle zoekresultaten web: Dit is het organische zoekresultaat waar iedereen het over heeft als ze het hebben over op 1 staan in Google. Als je verder leest realiseer je je dat dit niet altijd de beste plek is.
  • Afbeeldingen: Afhankelijk van wat je doet kan een strategie op afbeeldingen heel zinvol zijn (bijvoorbeeld als je schilderijen of meubels verkoopt).
  • Video: Video’s worden over heel veel onderwerpen gemaakt, maar de kans is groot dat er voor jouw onderwerp/ keyword geen (of bijna geen) video’s beschikbaar zijn. Of niet in het Nederlands. Hier een strategie op los laten biedt weer kansen.
  • Lokale SEO-strategie is zinvol als je (een) winkel(s) hebt. Lokaal kan ook zinvol zijn als je klanten in de buurt zoekt. Dus afhankelijk van jouw business model en bezoekers pas je de content van jouw website aan.
  • Snippets: Sta je op de eerste pagina en heb je de pagina structuur die als hapklare brokken voor snippets ingericht is, dan kan het gebeuren dat je de “snippet” krijgt. Deze staat boven alle zoekresultaten, prominent in beeld. De opmaak daarvan kan sterk variëren, van informatie tot een recept. Er zijn dus verschillende types snippets.
  • Adverteren: Heb je een redelijk budget, dan is adverteren een optie om bovenaan te staan. Dit kan op 2 manieren, met een tekstadvertentie of in de Google shopping balk. Het nadeel is dat zodra je ophoud met betalen jouw positie ook meteen vergeven is aan een ander.
home-office-12
home-office-08
home-office-13
hoger in google komen, informatieblok
home-office-11
MB-purefront-03-1

Er is nog een belangrijke factor die bepaalt hoe jij rankt. De domeinautoriteit van jouw website. We hebben het hier over backlinks en social signals!

hoger in google komen

Wat zijn backlinks?

Een backlink is een verwijzing van een andere website naar jouw website. Dat is de simpele uitleg.

Iets complexer wordt het als je naar de kwaliteit van de link gaat kijken. Die hangt af van een aantal factoren. Hier zijn er een paar:

  • Komt de link van een relevante website? Een website die gaat over potgrond heeft bijvoorbeeld geen relatie met een website over pruiken. Die link is dan ook niet erg waardevol. Een link van een kappersgroothandel naar een pruiken website heeft wel relatie en is waardevoller.
  • Wat is de domeinautoriteit van de pagina waar de link vandaan komt? Als die pagina een populaire pagina is met veel autoriteit profiteer je daar meer van als een link van een pagina zonder autoriteit.
  • Hoeveel linken staan er op de pagina waar de link vandaan komt? Als jij als enige van die pagina een link krijgt, gaat de linkkracht  allemaal naar jouw site. Als je dit moet delen met 10 anderen krijg je veel minder linkkracht. Het is dus minder exclusief.
  • Wat is de spamscore van de pagina waar de link staat? Soms krijg je een link van een pagina die niet goed bekend staat bij de zoekmachines. De slechte reputatie van die site wordt dan ook doorgegeven aan jouw website. Met de disavow functie in Google kun je afstand nemen van dat soort linken die je schaden.

Social Signals

Wat zeggen ze op social media over je, heb je goede recensies? Ook deze factoren spelen mee voor jouw domeinautoriteit. En dus ook om hoger in Google te komen.

Onderzoek: Waar moet je op letten?

  • Een zoekwoord zonder zoekvolume kun je misschien hoog op scoren, maar levert je geen bezoekers op. Onderzoek dit en weeg het af of het de moeite waard is.
  • Zoekwoord moeilijkheid is een waarde die je spiegelt aan jouw domeinscores. Is de score veel hoger dan jouw score dan is het zoekwoord waarschijnlijk te hoog gegrepen.
  • Spiegel altijd jouw domein score met die van de eerste 5 resultaten voor het beoogde zoekwoord. Het is niet zo lastig in te schatten of een zoekwoord haalbaar is als je dit weet.

 

  • Zoekvolume zo hoog mogelijk
  • Zoekwoord moeilijkheid zo laag mogelijk
  • Gemiddelde domeinscore concurrentie

Waar ga je  dus op letten?

Zo hoog mogelijk zoekvolume, lage moeilijkheid, autoriteit van de pagina van de concurrentie in vergelijk met de autoriteit van jouw pagina die nodig is om te ranken.

Zoekvolume

Moeilijkheid

Linken

Autoriteit

Wil jij ook meer bezoekers en conversie?

Wil je weten wat er voor jouw website mogelijk is?
Neem contact op!

Een eerste blik op jouw website kost je niets en levert je zeker een paar nieuwe inzichten op.