Online kopen is langzaam gemeengoed geworden, maar wat zijn de voor- en nadelen met online kopen en winkelverkopen?
Wij kopen allemaal wel eens online nadat in de winkel het product bekeken is.
Je zoekt een product op in de winkel, maar bent je niet helemaal zeker van de kwaliteit en je gaat naar de winkel om het te bekijken.
De prijs zit in je hoofd en je weet wat je wilt betalen. Als het product in de winkel bevalt kunnen er 3 dingen gebeuren:
1: Je koopt het, de prijs is gelijk aan de prijs die je online hebt gezien.
2: Je meldt in de winkel dat de online prijs lager is en je koopt het voor dezelfde prijs.
3: Je gaat naar huis en koopt het product voor de online prijs.
Eitje, boom product gescoord voor de laagste prijs!
En dan wil je het ruilen…. of er is een defect. En al snel merk je dat regels kunnen afwijken voor online en offline kopen.
Een tegoedbon? Pardon?
Langzaam zijn wij steeds meer gewend geraakt aan geld terug bij retouren, bij online verkopen is dit zelfs verplicht.
Toch is dat in een fysieke winkel niet zo. Bij de expert hier om de hoek werk ik met een retour verrast met een tegoedbon.
Als ik hetzelfde product online had gekocht bij expert had ik mijn geld gewoon terug gekregen.
Met andere woorden, de voorwaarden zijn voor een winkel en online shop niet per definitie gelijk.
Zijn er nog meer verschillen?
Het antwoord is een simpel JA. De politiek in Europa heeft zich heel druk gemaakt over privacy en rechten voor consumenten op online verkoopkanalen, maar winkelverkopen zijn zover ik weet niet aan de zelfde regels gebonden. Er zijn natuurlijk wel nette winkels die 1 beleid voeren voor zowel online als offline verkoop, en het aantal groeit.
Wat zijn de voor en nadelen voor de consument online en offline?
Voordelen online kopen |
Nadelen online kopen |
Prijzen zijn makkelijk te vergelijken | Je moet wachten op het product |
24 uur per dag toegankelijk, groter aanbod | Verzendkosten en leverproblemen |
Herroepingsrecht is vastgesteld op 14 dagen na ontvangst | Retourneren vaak een gedoe met verpakken en terugsturen |
Altijd geld terug bij retouren. | Testen van het product kan als ingebruikname gezien worden |
Voordelen in de winkel kopen |
Nadelen in de winkel kopen |
Je kunt het product vastpakken | Geen algemeen vastgesteld retourbeleid |
Je hoeft niet te wachten op de post | Benzine en parkeerkosten in veel gevallen |
Testen in de winkel en uitleg | Vaak tegoedbon in plaats van geld terug |
Makkelijk aanspreekpunt voor retouren of reparaties | Prijzen niet makkelijk te vergelijken, kleiner aanbod |
Conclusie:
Er is meer dan alleen de prijs dat een aankoop in de winkel onderscheidt van een online aankoop. Zie het maar net als de secundaire arbeidsvoorwaarden bij jouw werkgever. Die verschillen vaak ook van werkgever tot werkgever.
- Er is wel een wet koop op afstand, maar niet voor lokale verkopen.
- Prijzen kunnen voor de zelfde winkel(keten) in de webshop anders zijn als in de winkel.
- Het assortiment is vaak anders in de winkel als in de webshop. En dan heb ik het over online exclusieve producten, of andersom.
- Online heb je meer rechten door wetgeving.
Gek genoeg wordt bij een webshop het retourbeleid en de verzendkosten in grote mate bekeken, er is zelfs een groep mensen die niet online koopt als het niet gratis bezorgd wordt. In de winkel vraagt niemand hier om. Wanneer heb jij voor het laatst het retourbeleid in een winkel gevraagd?
Misschien wordt het tijd dat er één wet komt voor kopen, of dat nu op afstand is of lokaal. Dan is er in ieder geval duidelijkheid
Bron: https://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/142028-voor-en-nadelen-van-online-shoppen.html
Vragen over online kopen.
Als ik in een winkel iets via hun webshop bestel is dat dan een online aankoop of een winkel aankoop.
Het kan voorkomen dat iets niet op voorraad is en dat de winkelbediende voorstelt het online te bestellen. Als je dit doet in de winkel met jouw gegevens en jouw adres (ook al haal je het af in de winkel) is het een online aankoop en gelden die rechten. Als de winkel met het winkelaccount de bestelling doet en je betaalt het in de winkel en het wordt bezorgt is het een winkelverkoop.
Wat zijn mijn rechten als ik iet online bestel in het buitenland?
Buitenland is een ruim begrip, als je iets besteld in Europa gelden daar min of meer de zelfde regels. internationaal kunnen deze afwijken omdat de regels van dat land gelden. Het is daarom altijd raadzaam de voorwaarden en verzend- en retoursvoorschriften te lezen.
Waarom bieden winkels met een webshop soms niet alle artikelen via die shop aan?
Er zijn gevallen dat producten alleen in de winkel verkrijgbaar is. Meestal zijn dit producten die onder maatwerk vallen, maar in de online wetgeving op het randje zitten of daar net niet onder maatwerk vallen. Omdat winkeliers minder gedoe hebben met verkopen in de winkel wordt het dan alleen daar aangeboden. In sommige gevallen hebben de gewoonweg geen verzendoptie voor die producten.
Neem contact met mij op
Mijn naam is Willem Titsing en je vindt mij hier:
zum Tüschenbrook 19
48455 Bad Bentheim
+31 6 1412 5696
info@seolo.nl