Store visits en hun invloed op local SEO rankings?
Ik denk dat store visits meetellen maar (nog) niet heel veel.
Al vanaf 2017 telt Google winkel bezoeken. Er is al behoorlijk wat geschreven over store visits en hoe deze te linken zijn met je adwords account en wanneer ze als een bezoek tellen. Om dit te kunnen doen moeten ze behoorlijk wat weten van de bezoekers, zowel online en offline. Met alle privacywetten die er zijn lijkt mij dat een lastig plaatje om in te vullen. En toch … ze doen het!
Als je er over nadenkt kom je al gauw tot de conclusie dat het logisch is dat deze bezoeken voor lokale rankings zouden meetellen. Voordat ik hier verder op in ga eerst even een kleine opsomming van wat wij weten over store visits:
- Google geeft aan dat het bedoeld is voor het koppelen van het Google advertentie netwerk met jouw winkelbezoeken.
- Google schetst als voordeel, dat je hiermee het succes van jouw adwordsadvertentie kunt meten. Zoals; welke campagnes, zoekwoorden en via welk apparaat het winkelbezoek tot stand gekomen is.
- Er zijn vereisten: Zo moet je meerdere filialen hebben, een gekoppeld “mijn bedrijf account” en bijvoorbeeld voldoende winkel bezoeken om iets te kunnen meten.
- In eerste instantie is dit alleen weggelegd voor grote bedrijven, medio 2018 kwamen er ook signalen dat het voor klein en middenbedrijf beschikbaar is. (Al wordt dit zo te zien niet op de Google help pagina bevestigd)
- De winkelbezoeken zijn weer te geven en terug te vinden in de Google analytics statistieken.
Hoe meten ze dan offline?
Bijna iedereen heeft een mobile telefoon bij zich, jij waarschijnlijk ook. Als je dan ook de locatie geschiedenis aan hebt staan weet Google precies waar je bent geweest. Mits je een Google account actief hebt op jouw telefoon. Vervolgens vragen ze je ook gewoonweg of je in die winkel bent geweest en of je een beoordeling wilt afgeven. Dit levert weer extra informatie op. Die informatie is voor de nauwkeurigheid ook nodig. Bijvoorbeeld als je in een shoppingcenter bent geweest waar over 3 verdiepingen 3 winkels dezelfde geolocatie hebben. Zo krijgen ze bevestigd in welke winkel je bent geweest. Niet iedereen heeft een telefoon bij zich, of een telefoon waarmee Google kan meten. Dus de metingen zijn niet nauwkeurig (en dit is belangrijk).
Moet je een website hebben om zichtbaar te zijn?
Ik heb hiervoor in Google gezocht op de term “Pizzeria Bad Bentheim”. Als 1e wordt een pizzeria genoemd die geen website heeft. Google geeft wel aan dat ik hier al eerder ben geweest.
Zij hebben wel een facebook pagina. Maar gezien de vraag of je eigenaar bent van dit bedrijf, is het niet geclaimd.
En er is ook geen adwords campagne.
De positie op de resultaat-pagina wordt bepaald op het feit dat ik er al eerder ben geweest.
Wat als je een website hebt?
Als ik een andere zoekopdracht doe op “restaurant Bad Bentheim”, heeft de uitkomst van het zoekresultaat veel overeenkomsten met de vorige zoekopdracht, maar is iets anders van opbouw.
Het restaurant dat bovenaan staat, ben ik geweest, en heeft een website. Verder wordt er blijkbaar ook gekeken naar beoordelingen.
Je kunt dus ook hier zeggen dat in combinatie met de relevantie van de zoekterm “restaurant Bad Bentheim” het belangrijk is dat ik hier bent geweest.
Wat als ik uitgelogd ben van mijn Google account?
Als ik uitgelogd ben worden alle plekken waar ik geweest ben niet meer meegenomen en krijg ik een hele andere lijst gepresenteerd.
De conclusie die ik hieruit trek is dat mijn winkelbezoeken worden meegenomen in het resultaat en worden op basis daarvan getoond als ik ingelogd ben.
Tot zover hetgeen makkelijk te testen is. Nu de hypotheses.
-
Winkelbezoeken tellen niet mee in de rankings omdat de metingen nog te onnauwkeurig zijn.
Achterliggende gedachte: omdat niet met zekerheid te zeggen is of de gegevens kloppen kun je ze beter negeren of weglaten. Alleen waar echt duidelijk is dat je er bent geweest tellen alleen jouw winkelbezoeken mee voor het resultaat dat aan jou getoond word in het bedrijvenblok, nergens anders.
-
Winkelbezoeken tellen mee maar alleen in het bedrijvenblok.
Achterliggende gedachte: Als je niet bent ingelogd tellen alle bekende winkelbezoeken die geregistreerd zijn op die locatie ook mee voor het resultaat dat aan jou getoond word in het bedrijvenblok, nergens anders.
-
Winkelbezoeken tellen mee, maar in geringe mate.
Achterliggende gedachte: Het zou raar zijn dat als winkelbezoeken gemeten worden ze niet worden gebruikt. Maar vanwege de onnauwkeurigheid tellen ze maar in geringe mate mee, zowel in het bedrijvenblok als ook in de organische resultaten.
Conclusie:
Of winkelbezoeken nu wel of niet meetellen in de zoekmachine posities zijn een aantal zaken wel duidelijk.
- Google wil meer grip op wat de relatie tussen online en offline bezoekersgedrag is.
- Naarmate onze acceptatie van techniek hoger wordt wordt er ook meer bekend over ons gedrag, zowel online als offline.
- Er zullen als maar meer winkelsystemen komen met gezichtsherkenning, die je pad volgen etc die weer met de analytics te koppelen zijn waardoor metingen als maar nauwkeuriger worden.
- Het zou gek zijn als de autoriteit die je opbouwt als fysieke offline winkel niet online te gebruiken en terug te vinden is.
Ik denk dan ook dat het thema winkelbezoeken nog lang niet uitontwikkeld is en dat wij daar in de komende jaren nog veel meer van gaan horen en zien. Interessant daarbij is in de gaten te houden hoe de privacy van bezoekers daarbij toch gewaarborgd kan worden.
Tip: Het is nu al duidelijk dat de winkelbezoeken en de Google beoordelingen (reviews) nauw aan elkaar verwant zijn. Daarom is het een goed idee om je klanten in de winkel te vragen een Google review af te geven. Op die manier worden jouw winkelbezoeken bevestigd en kun je alvast een voorsprong opbouwen wanneer Google besluit het prominenter in te zetten. Het help jouw online autoriteit altijd en dat met iets simpels als een offline vraag voor een review.
Bronnen voor onderzoek:
https://support.google.com/google-ads/answer/6100636?hl=nl
https://www.lsainsider.com/google-store-visits-reporting-now-available-to-smbs/archives
Neem contact met mij op
Mijn naam is Willem Titsing en je vindt mij hier:
zum Tüschenbrook 19
48455 Bad Bentheim
+31 6 1412 5696
info@seolo.nl