+31-6 1412 5696 Info@seolo.nl

Website gebruik. Wat is een goede website?

Website gebruik is op verschillende manieren in te zetten.

Bijvoorbeeld als uithangbord, verkoopkanaal, uitgebreid visitekaartje of showroom.

Met het doel van de bezoekers in gedachten verandert ook de strategie voor hoe en wat je laat zien op je website.

Het antwoord op de vraag: “Wat is een goede website?” is dan ook eenvoudig: “Een website die je wat oplevert!”

De eerste vragen die je stelt als je een website maakt:

  • Voor wie is de website?
  • Hoe denk je dat mensen op jouw webpagina gaan komen?
  • Wat wil je dat jouw bezoekers op jouw site doen?

Deze vragen zijn logisch, maar de antwoorden zijn dit niet. Vaak wordt dit pas gaandeweg duidelijk.

Website gebruik is onder te verdelen in 4 types.

k

Informatie verschaffen

Dit kan alles zijn van een informatieve site over jouw product of dienst, een community site tot een personal blog waar je vertelt over jouw favoriete onderwerp. Het doel is informatieverschaffing.

Klanten werving, lead generator

Zet mensen aan tot het kopen of gebruik van jouw product of diensten, het doel is hier met (potentiële) klanten in gesprek te komen.

Directe verkoop

Denk hierbij aan een webshop of een dienst dat direct via de website gekocht kan worden.

Ondersteuning voor klanten

In dit geval een website / portal waar klanten informatie of hulp vinden over de producten / diensten die ze gebruiken. Denk hierbij aan technische informatie, of gebruiksaanwijzingen.

Wat is een goede website? Dat is de gouden vraag. Het is wel het uithangbord van jouw onderneming.

Dus moet deze goed zijn en weerspiegelen wat je doet, toch? En hij moet mooi zijn, toch? En hij moet goed vindbaar zijn, toch? En het moet wat opleveren?

Ik hoor heel vaak dezelfde dingen bij mensen.

Ik heb een website, maar die is voor mij niet belangrijk, want ik krijg toch geen klanten via de website. Of,… Ik sta toch op internet? Maar… kan het ook zijn dat jouw website niet goed is? Dat je niet gevonden wordt omdat je niet aan zoekmachineoptimalisatie doet en dat je bijvoorbeeld niet over keywords nagedacht hebt?

Dit zijn wel de meest gangbare zaken wat ik zo links en rechts hoor. Maar wat is nu echt belangrijk en hoe maak je een goede website?

Dit is belangrijk:

  1. Juiste communicatie
  2. Juiste techniek
  3. Usability
  4. Vindbaarheid

 Lekker vaag toch? Inderdaad! En nu, de tips voor een goede website.

 

1: Juiste communicatie.

Voor dat je aan de slag gaat met je website moet je wat onderzoek doen. Je wilt toch dat dat mensen snappen wat er op jouw website staat en ook dat ze het kunnen vinden. Dus in de content op jouw website moet logica zitten. De boodschap moet helder en duidelijk zijn en in 1 oogopslag moet duidelijk wat je doet of wat je verkoopt en ….. leg uit waarom jij uniek bent en jouw bezoeker hiervoor moet kiezen. Hiervoor moet een plan gemaakt worden.

In dat plan moeten ten minste de volgende elementen zitten.

  • Een onderzoek naar de persona (doelgroep) voor je website: Wie komen er op jouw website en hoe spreek je die aan.
  • Een plan voor de content op je website: Wat wil je vertellen, welke vragen wil je beantwoorden en wat zijn de onderwerpen. Waar ligt de focus op je website.
  • Een keyword onderzoek. (Dit is voor de vindbaarheid, ik kom hier later in het artikel op terug.)
  • Hoe moet jouw website aansluiten op jouw bedrijf? De vliegwiel-theorie is hier een mooi houvast, aantrekken, activeren en tevredenheid. Dus maak je beloftes waar.
  • Marketing en promotie onderzoek, waar en wat zijn de plekken die geschikt zijn voor promotie.
  • Een layout met categorieen en structuur opzetten.

Als dat allemaal staat weet je waar jouw website over communiceert met jouw bezoeker en kun je content gaan schrijven en deze in de categorieën die je hebt vastgelegd inplannen. Dit kun je allemaal doen voordat er ook maar 1 regel code voor je website geschreven is.

2: Juiste techniek.

Jouw website moet ergens staan, hosting dus. Waar let je op? Prijs? Snelheid? Mogelijkheden? Afhankelijk van wat je wilt met je website is de juiste hosting kiezen erg belangrijk. Overkill kost alleen maar extra geld, en teveel besparen gaat vaak ten koste van snelheid. En juist die snelheid en servertechniek is belangrijk!

Kies een content management systeem dat bij jouw behoeftes past. Voor een informatieve site of blog is WordPress of Joomla een optie, voor een webshop kun je bijvoorbeeld Magento of Prestashop overwegen. Wat in ieder geval raadzaam is een systeem te gebruiken waar je zelf ook wijzigingen kunt maken. En neem een systeem dat flexibel genoeg is om een eigen draai aan de site te geven.

Als jouw website klaar is, of je deze nu hebt laten maken of dat je zelf aan de slag bent geweest, test deze uitvoerig op fouten en functionaliteit. Doe ook een aantal online scans die jouw website checkt op fouten en dode links. Jij wilt immers niet dat jouw bezoekers vertrekken omdat jouw links het niet doen. Vraag ook mensen om eens te kijken naar je website, om te kijken of ze alles kunnen vinden. En of de structuur die je hebt bedacht logisch is. Of ze snappen wat je doet.

3: Usability.

Usability is de gebruiksvriendelijkheid van je website. Er zijn hele mooie dingen geschreven over usability die nog steeds actueel zijn. Een daarvan is “waar zit de banaan”. Simpelweg is dit het punt waar de aandacht naartoe gaat, het focuspunt. Als je door je oogharen kijkt komen sommige elementen op jouw website sterker naar voren dan andere, daar ligt de focus, die trekken de aandacht. (Dat is de gratis versie). Beter is meten met  heatmaps. Deze vertellen je waar de focus ligt. Of de routes van de muisbewegingen volgen. Mensen wijzen onbewust met de muis van alles aan wat ze aan het bekijken zijn.

Door aan de slag te gaan met bijvoorbeeld A/B testen, waar je verschillende varianten van je pagina toont aan een groep, kun je uitvinden wat beter werkt. En plaats je “call to action” strategisch. Waar actie gewenst is daar moet ie zijn. Uiteraard gaat dit thema veel dieper dan dit, maar dit zijn wel de hoofdpunten waar vaak al veel winst gehaald kan worden.

4: Vindbaarheid.

Vindbaarheid is voor velen het grootste struikelblok. Er zijn heel veel manieren om gevonden te worden, ook buiten de zoekmachines.

Zoekmachines lezen jouw pagina en beoordelen deze op heel veel factoren (in Google is dat 200+). Het onderwerp en de tekst van elke pagina moet aansluiten op de zoekopdracht waarop geschreven is. Met andere woorden: Als jij gezocht hebt op “wat is een goede website?” verwacht jij daar een antwoord op binnen deze pagina. Daarom roept iedereen: “Content is king”. Maar alleen met goede content ben je er niet. Je moet ook autoriteit hebben. Dat krijg je als anderen jouw pagina interessant genoeg vinden om naar te linken. En deze moeten ook relevant zijn! Het is naïef om te denken dat je helemaal geen linkbuilding nodig hebt.

Verder kun je jouw vindbaarheid vergroten via social media, jouw eigen winkel als je die hebt, forums en ga zo maar door. Let daarbij wel op dat elk kanaal een eigen benadering nodig heeft.

Een laatste manier om snel en effectief gevonden te worden is online advertenties. Dit kan in Google en Bing, maar ook op Facebook en Linkedin. Je bent direct zichtbaar. Heel effectief dus.

 

Hier vind je 19 tips die je kunnen helpen bij het maken van een killer website: https://www.inc.com/ilya-pozin/build-a-killer-website-19-dos-and-donts.html

Hoe je bezoekers aantrekt heeft invloed op de content en je content heeft invloed op hoe je bezoekers aantrekt.

Vraag je af hoe mensen op jouw website gaan komen. Stel je voor dat je door te netwerken mensen wijst op jouw website, specifiek voor de onderwerpen die je al besproken hebt. Dan is de intentie van de bezoeker al veel meer dan een algemene oriëntatie. De inhoud die verwacht wordt is dan ook een aanvulling op dat wat al besproken is.

Als mensen vanuit een vereniging of club naar jouw website komen is de content ook een stuk directer en persoonlijker. Het wij gevoel.

Als mensen nog nooit van je gehoord hebben en zich proberen in te lezen over het onderwerp is de inhoud meer oriënterend van aard. Op die pagina’s kun je jouw bezoekers veel algemener benaderen.

Is een website alleen succesvol als deze scoort in Google?

Nee, dit hoeft niet. Als jij met jouw visitekaart, die je hebt afgegeven aan jouw nieuwe lead, direct verwijst naar de juiste content op jouw website kan dit doorslaggevend zijn voor de beslissing om zaken met je te doen. Bijvoorbeeld als de pagina in kwestie helder en met video’s en afbeeldingen laat zien wat jij al kort verteld hebt. Jouw website kan in dat geval enorm goed converteren en zijn werk doen zonder dat je 1 bezoeker uit een zoekmachine hebt.

In de praktijk is het meer een mix van plekken waar jouw bezoekers vandaan komen, en dat is  bijna altijd ook het geval. Maar je kunt wel op 1 of 2 kanalen een grotere focus leggen omdat je dat meer oplevert en daar content op schrijven.

Wat is een goede website?

Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat jouw website doet wat het moet doen?

  • Kies een hosting die snel en veilig is.
  • Zorg dat je pagina’s makkelijk te navigeren zijn. Gebruik een opmaak die voor mensen herkenbaar is.
  • Kies een duidelijk lettertype.
  • Maak de site responsive; geschikt voor alle apparaten. Let vooral op de weergave op een mobiel apparaat, omdat deze veel gebruikt worden.
  • Let op kleurgebruik, een tekst moet leesbaar zijn. Gebruik niet teveel verschillende kleuren.
  • De structuur en opbouw is belangrijk. Zijn alle pagina’s binnen 3 klikken te bereiken?
  • Maak het hoofdmenu niet te groot en houd het menu overzichtelijk. Niet meer dan 7 hoofditems.
  • Laat je contactgegevens zien. Stop deze niet weg en maak het volledig. Dat schept vertrouwen.
  • Houd formulieren kort en bondig. Vraag niet meer dan noodzakelijk is.
  • Zet een zoekfunctie op jouw pagina. Zoeken scheelt tijd met navigeren.
  • Heb je reviews? Laat ze zien.
  • Wees persoonlijk en spreek mensen direct aan.
  • Laat cijfers en getallen als bewijslast voor jouw dienst of product.
  • Pas een SEO strategie toe op jouw pagina’s.

Conclusie

Met Dirkjan van Web en Co heb ik in het verleden veel gesproken over de juiste aanpak, structuur en SEO. Daar kwam dit onderwerp ook meer dan eens over tafel. De conclusie die we daaruit getrokken hebben is dat het extreem zinvol is bij het maken van een nieuwe website een set met vragen te stellen die veel verder gaat dan de opmaak en het visuele van een website.

Schrijf content altijd met in het oogpunt dat het relevant moet zijn en zijn doel kan dienen. Ben je ook bewust waar jouw sterke punten zitten en belicht die op jouw website. Aanpassen kan altijd, maar doe dat wel met beleid.

Conclusie op “wat is een goede website”:

Een goede website kan zijn werk niet doen als deze onvindbaar is en bezoekers niet tevreden gesteld worden als de website niet goed is.

Ik denk dat een mix van betaald adverteren, linkbuilding en content schrijven, en offline promotie op een goede website de juiste strategie is. Een goede website strategie is als een Zwitsers uurwerk. Uitmuntend door precisie. Niet iets wat je aan een neefje of een oom overlaat die wel eens een website heeft gebouwd.

home-office-06
home-office-05
home-office-02

Wil je weten wat er voor jouw website mogelijk is?
Neem contact op!

Een eerste blik op jouw website kost je niets en levert je zeker een paar nieuwe inzichten op.

Share This